مهندس جعفرزاده - مدیر فروش: 0540 230 0916
ایمیل: info@cariana.ir

رونمایی کامیون کشنده آتامان ایران خودرو دیزل، جایگزین بنز مایلر پس از ۶۲ سال!

شرکت ایران خودرو دیزل صبح روز گذشته طی مراسمی با حضور مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو، نمایندگان مجلس و اصحاب رسانه از کامیون کشنده آتامان Ataman رونمایی کرد.مدیرعامل ایران خودرو دیزل در خلال برگزاری این مراسم، آتامان را جایگزینی برای کشنده های دماغ دار نارنجی رنگ بنز مایلر دانست که بیش از ۶۰ سال است با کمترین تغییرات در حال تولید در کشور هستند!

 

مشخصات فنی کشنده آتامان ایران خودرو دیزل کامیون کشنده آتامان Ataman ایران خودرو دیزل از پیشرانه  OM457 LA مرسدس بنز که در ایدم تبریز ساخته می شود بهره می برد، این پیشرانه ۶ سیلندر توربو دیزل، ۱۲ لیتر حجم دارد و توانایی تولید ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد، بیشینه قدرت این پیشرانه در دور ۱۹۰۰ و بیشینه گشتاور آن در دور موتور ۱۱۰۰ در اختیار راننده قرار می گیرد. این پیشرانه مرسدس بنز که نخستین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شده بود، دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ به همراه فیلتر DPF یا یورو ۵ EEV است که نوید تولید گاز های آلاینده کمتری نسبت به کشنده های دماغه دار قدیمی بنز مایلر نارنجی رنگ ترسناک می دهد.

 

ایران خودرو دیزل برای انتقال قدرت این پیشرانه به محور عقب کامیون کشنده آتامان یک گیربکس دنده ای ۱۶ دنده جلو و ۱۰ دنده عقب ساخت ZF را بکار گرفته است. سیستم تعلیق کشنده آتامان در محور جلو از نوع فنربندی پارابولیک با کمک فنرهای هیدرولیکی و میل موجگیر و در محور عقب از نوع تعلیق فنر پارابولیک با کمک فنرهای هیدرولیکی است. ایران خودرو دیزل کابین کشنده آتامان را همانند دیگر کشنده های مدرن به سیستم تعلیق بادی با کمک فنر در جلو و عقب تجهیز کرده تا سواری این کشنده در جاده و مسیرهای طولانی برای راننده و سرنشین مناسب تر باشد.

 

وزن خالص کشنده آتامان ۸۱۳۰ کیلوگرم و حداکثر وزن ناخالص آن ۱۹۰۰۰ هزار کیلوگرم و حداکثر وزن ناخالص ترکیبی آن ۴۲۰۰۰ کیلوگرم اعلام شده تا این کشنده جدید ایران خودرو دیزل در رنج کامیون کشنده های ۴۲ تن قرار بگیرد. حداکثر وزن قابل تحمل روی اکسل جلو ۷۵۰۰ و حداکثر وزن قابل تحمل روی اکسل عقب این کامیون کشنده ۱۳۰۰۰ کیلوگرم است. حداکثر سرعت آتامان نیز ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. سیستم ترمز کامیون کشنده آتامان Ataman ایران خودرو دیزل از نوع ضد قفل ABS با سیستم ضد لغزش ASR بوده و در اکسل جلو از نوع دیسکی و در اکسل عقب کاسه ای است. این سیستم ترمز به صورت دو مداره پنوماتیکی بوده و همچنین برای کنترل بهتر کشنده در سرازیری اینتاردر یا ترمز موتور دو حالته Jacob جیکوب (ژاکوب) برای آن لحاظ شده است.

پست قبلی

تأثیر افزایش قیمت بنزین بر صنعت خودروهای الکتریکی

پست بعدی

جوان‌سازی پیرمردها! عجیب‌ترین فیس‌ لیفت‌ از پراید و ۴۰۵ تا گلف و آوانته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.