اخبار و اطلاعیه‌ها

مقایسه موتور Tu5 و Xu7p؛ کدام‌یک بهتر است؟

مقایسه موتور Tu5 و Xu7p؛ کدام‌یک بهتر است؟

موتورها به‌عنوان قلب خودرو، نقشی حیاتی در عملکرد و عمر خودروها دارند. در انتخاب موتور مناسب برای خودرو، معمولاً توجه به ویژگی‌ها و عملکرد آنها اهمیت بالایی دارد. هردو موتور TU5 و XU7P، که توسط ایران خودرو تولید شده‌اند، به‌طور گسترده در محصولات این شرکت دیده می‌شوند. اما کدام‌یک از این موتورها بهتر است و چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ در این مقاله قرار است به این سؤال پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید.

معرفی موتور tu5

موتور tu5 (تیو فایو) یک موتور بنزینی چهار سیلندر با حجم ۱.۶ لیتر است که سال‌ها پیش توسط پژو توسعه داده شده است. این موتور در خودروهای ساخته‌شده توسط پژو و سیتروئن استفاده می‌شد و اولین‌بار در نسخه تیپ ۵ پژو ۲۰۶ به بازار ایران عرضه شد. این موتور با قدرت و کارایی خوبش شناخته شده است و عملکرد مناسبی را در خودروهای کوچک و خانوادگی ارائه می‌دهد. با توجه به حجم کوچک آن، مصرف سوخت موتور tu5 نسبتاً کم است و در عین حال توان مناسب و راندمان خوبی ارائه می‌دهد. موتور tu5 در برخی از خودروهای تولیدشده توسط شرکت ایران‌خودرو استفاده شده است. برخی از خودروهایی که از موتور tu5 استفاده می‌کنند شامل  پژو پارس ال ایکس، دانگ فنگ h30، رانا، بسیاری از خودروهای قدیمی برند سیتروئن، پژو ۲۰۶، ۲۰۷،۳۰۱، تارا و پژو ۴۰۵ می‌شوند.

مزایا و معایب موتور tu5

مزایا:

  • موتور tu5 به‌دلیل حجم کوچک و استفاده از سیستم تزریق الکترونیکی سوخت، مصرف سوخت کمی دارد. همین باعث می‌شود خودروهای مجهز به این موتور اقتصادی‌تر باشند و سوخت کمتری مصرف کنند.
  • با توجه به اندازه موتور و تکنولوژی به‌کار رفته در آن، موتور tu5 توان مناسبی ارائه می‌دهد. این موتور به‌طور کلی برای استفاده در خودروهای شهری و خانوادگی مناسب است.
  • با توجه به استفاده گسترده از موتور tu5 در خودروهای ایرانی، قطعات یدکی مربوط به این موتور به‌راحتی در دسترس هستند. درنتیجه تعمیر و نگهداری خودرو کم‌دردسر است.
  • خودرو در زمان روشن بودن و همچنین در دور موتورهای نسبتا بالا صدای کمی دارد.
  • نسبت به بسیاری از موتورهای موجود در بازار استهلاک و هزینه نگهداری کمتری دارد.
  • آلایندگی و مصرف سوخت این خودرو نسبت به بسیاری از موتورهای رقیب کمتر است.
  • شتاب و حداکثر سرعت قابل قبولی دارد.

معایب:

  • حجم موتور tu5‌ کم است که البته در مقایسه با سایر محصولات بازار مثل محصولات سایپا خیلی هم بد به نظر نمی‌رسد.
  • برخی از کاربران کیفیت ساخت موتور tu5 را ضعیف ارزیابی می‌کنند و از خرابی و عمر کوتاه قطعات گله دارند. با این حال، تعمیر و نگهداری مناسب می‌تواند این مسائل را به حداقل برساند.
  • برخی از کاربران معتقدند موتور tu5 در سرعت بالا و در مسافرت‌های طولانی عملکرد خوبی ندارد و برای حفظ سرعت و قدرت لازم، با سختی مواجه می‌شود.
  • موتور tu5 نسبت به قطعات مصرفی بی‌کیفیت بسیار حساس است.
  • در برخی از مواقع مشکلات سیستم سوخت‌رسانی موجب ناپایداری در کارکرد خودرو می‌شود.
  • سوخت بی‌کیفیت، کارایی موتور به‌خصوص در دور موتور بالا را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

معرفی موتور xu7p

موتور XU7 پلاس نسخه ارتقایافته موتور XU7 و یکی از قدرتمندترین موتورهای ساخت ایران است؛ البته اگر بتوان گفت ساخت ایران! چراکه نسخه اصلی آن یعنی XU7 همان موتور ساخت پژو-سیتروئن ۲۰ سال پیش است. با این حال ایران خودرو به‌دلیل مصرف کمتر سوخت و عملکرد خوب xu7p، تصمیم دارد از این موتور در محصولات جدید خود استفاده کند. سوختن واشر سرسیلندر جدی‌ترین مشکل موتور xu7 بود که در نسخه xu7p برطرف شده است. دیسک و صفحه کلاچ در پژو پارس xu7p بزرگتر شده است. در کل تغییرات اعمال‌شده باعث شده است فرسودگی موتور کاهش یابد و صدای کمتری در کابین شنیده شود. میانگین مصرف سوخت پژو پارس مجهز به موتور xu7p حدود ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و به‌راحتی می‌تواند استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پشت سر بگذارد. در حال حاضر این موتور در پژو پارس جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب موتور xu7p

مزایا:

  • به‌روزرسانی بسیاری از قطعات اصلی این موتور از جمله میل‌لنگ و پوسته یاتاقان نسبت به XU7؛
  • کاهش مصرف سوخت؛
  • کاهش صدا در کابین به‌خصوص در دور موتورهای بالا؛
  • بهره‌مندی از استاندارد یورو ۵؛
  • بهره‌مندی از سیستم خنک‌کنندگی موتور و درنتیجه ثبات عملکرد خودرو؛
  • بهبود شتاب خودرو نسبت به نمونه tu5 حدود ۱ ثانیه؛
  • بهبود گشتاور موتور نسبت به موتور xu7؛
  • استفاده از سرسیلندرهای جدید و رفع مشکل سوختن واشر سرسیلندر xu7؛
  • بهبود شمع و تسمه استفاده‌شده در موتور و درنتیجه عمر طولانی‌تر آن‌ها.

معایب xu7p

  • موتور هنوز با استاندارد‌های جهانی سال‌ها فاصله دارد؛
  • توان موتور نسبت به XU7 کاهش پیدا کرده است؛
  • حداکثر سرعت خودرو نسبت به نمونه tu5 حدود ۵ کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا کرده است؛
  • مصرف سوخت این موتور هنوز هم بیشتر از tu5 است؛
  • هزینه نگهداری خودرو بیشتر از نمونه tu5 است.

مقایسه موتور tu5 و xu7p از لحاظ ظاهری

اگر به این دو موتور نگاه کنید تفاوت چشمگیری در ظاهرشان نمی‌بینید. به‌عنوان مثال مجرای پلاستیکی ورودی هوا که محفظه فیلتر هوا را شامل می‌شود در هر دو خودرو کاملا مشابه است، اما تفاوت پوشش پلاستیکی سوپاپ بالای سرسیلندر، آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. از نظر ابعاد، سرسیلندرهای TU5 بزرگتر از موتور XU7P است اما در سمت مقابل می‌توان گفت که بلوک سیلندر موتور XU7P بزرگتر است.

مقایسه موتور tu5 و xu7p از لحاظ فنی

موتورهای TU5 و XU7P از نظر فنی با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های فنی این دو موتور اشاره خواهیم کرد:

مدل موتور TU5 XU7P
نوع موتور چهار سیلندر-۱۶سوپاپ چهارسیلندر-۸سوپاپ
حجم موتور ۱.۶ لیتر ۱.۸ لیتر
قدرت موتور  اسب بخار۱۰۵  اسب بخار۹۷
گشتاور ۱۴۲ نیوتون‌متر  ۱۴۶ نیوتون‌متر
مصرف سوخت ۶ لیتر ۷ لیتر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۰.۵ ثانیه ۱۲ ثانیه
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
نسبت تراکم ۱۰.۵ ۱۰.۵
سیستم پاشش سوخت انژکتوری چندنقطه‌ای انژکتوری چندنقطه‌ای

مقایسه موتور tu5 و xu7p از لحاظ استهلاک

طبق ادعای ایران خودرو، ارتقای قطعات و طراحی جدید xu7p باعث استهلاک کمتر آن شده است و هزینه‌های نگه‌داری آن هم به‌دلیل مصرف سوخت کمتر، کاهش یافته است. البته واقعیت این است که مصرف سوخت کمتر به‌دلیل کاهش قدرت خودرو، کار بزرگی نیست!

اگر بخواهیم از نظر هزینه‌های نگه‌داری و استهلاک این موتور را با tu5 مقایسه کنیم، ما هنوز هم به tu5 رأی می‌دهیم، چراکه مصرف سوخت کمتری دارد، قیمت روغن موتور سازگار با آن کمتر است، قطعات آن به‌راحتی یافت می‌شوند و به‌صورت کلی هزینه نگهداری آن کمتر است. البته همه این‌ها ممکن است با افزایش تولید خودروهایی با موتور xu7p تغییر کند.

مقایسه از نظر تمایل به خرید در بازار خودروهای دست دوم

خریداران خودروهای دست‌دوم، معمولا بیش از هر چیزی به هزینه‌های نگه‌داری، استهلاک و فراوانی قطعات اهمیت می‌دهند و این همان‌جایی است که tu5 برتری خود را به‌وضوح نشان می‌دهد. در واقعیت نیز با نگاهی به بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم خواهید دید که تقاضای خودروهای مجهز به موتور tu5 نسبت به موتورهای xu7p بیشتر است.

موتور tu5 بهتر است یا موتور xu7p؟

تعیین اینکه کدام‌یک از این موتورها بهتر است، به نیازها و ترجیحات شما، نوع استفاده، عملکرد مورد انتظار و شرایط محیطی که خودرو در آن استفاده می‌شود، بستگی دارد. هر کدام از این موتورها ویژگی‌ها، مزایا و معایب خود را دارند. اما موتور tu5 به‌دلیل قدرت بیشتر، استهلاک و هزینه نگه‌داری کمتر و تقاضای بیشتر در بازار دست‌دوم‌ها، می‌تواند به‌عنوان موتور بهتر برای اکثریت جامعه در نظر گرفته شود.

سوالات متداول

۱. شتاب موتور tu5 بهتر است یا xu7p؟

در تست‌های انجام شده، پژو پارس با موتور xu7p بهتر از رقیب خود با موتور tu5 عمل کرده است.

۲. موتور xu7p اقتصادی‌تر است یا موتور tu5؟

با توجه به هزینه‌های نگهداری بالاتر موتور xu7p و دسترسی کمتر به قطعات آن نسبت به موتور tu5، می‌توان گفت که موتور tu5 در حال حاضر اقتصادی‌تر است.

سخن آخر

همان‌طور که در این مقاله دیدید موتور tu5 با وجود قدیمی‌تر بودن، عملکرد بهتری نسبت به موتور جدید ایران‌خودرو یعنی xu7p دارد. البته نمی‌توان گفت که این موتور باید انتخاب اول همه خریداران باشد. xu7p هم مزایای خاص خود را دارد که ممکن است برای برخی از خریداران خودرو ارجحیت داشته باشد. شما چطور فکر می‌کنید؟ به نظر شما کدام یک از این دو موتور بهتر است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پست قبلی

معاون رئیس‌جمهور به شایعات گرانی بنزین در سال جاری خاتمه داد

پست بعدی

خودروهای کارکرده ارزان تر از پژو ۲۰۷ در خارج از کشور

دیدگاهتان را بنویسید

کاریانا

 بزرگترین شهرک خودرویی کشور