قیمت خودرو نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیر و باورنکردنی داشته است. برخی این افزایش قیمت را به سبب عدم تعادل میان عرضه و تقاضا میدانند، برخی دیگر نیز رشد نرخ دلار را عامل گرانی تلقی میکنند. با این وجود، دبیر انجمن خودروسازان کشور، از دستور سازمان استاندارد جهت افزودن تجهیزات غیرضروری به عنوان دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو یاد کرده است.
به گفته دبیر انجمن خودروسازان، بازگشت استانداردهای تعلیق شده و اجبار به رعایت آنها در محصولات جدید، دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو نسبت به سالهای گذشته است. به دنبال امضای تفاهمنامه میان وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد، خودروسازان به تدریج باید استانداردهای تعلیقی را به محصولات خود اضافه کرده و همین موضوع باعث گرانی خودروها شده است.
تا اوایل تیرماه به خودروسازان فرصت داده شده تا تمام استانداردهای تعیینشده از سوی سازمان ملی استاندارد را روی محصولات خود پیاده کنند، در غیر این صورت، اعتبار خودرو توسط این سازمان مهم تمدید نمیشود و مجوز عرضه نمیگیرد.
رعایت استانداردها و افزودن تجهیزات و امکانات اضافی، دلیل اصلی افزایش قیمت خودرواعلام شده است. با این وجود به گفته دبیر انجمن خودروسازان، این تجهیزات اضافی کاربرد خاصی در ایران ندارند. به عنوان مثال، چراغ دیلایت مخصوص نواحی همواره بارانی، برفی و غبارآلود است و ضرورت خاصی برای جادههای ایران ندارند. همچنین استانداردی همچون ترمز اضطراری یا هشدار انحراف از مسیر، در بسیاری از خیابانهای ایران که دارای خطکشیهای ناهماهنگ هستند، چندان به کار نمیآیند.
اجبار رعایت این استانداردها، از یک طرف باعث کاهش سرعت تولید و از طرف دیگر دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو به حساب میآید و مشخص نیست چرا سازمان ملی استاندارد، به جای کمک به بهبود عرضه و تولید بیشتر و تمرکز روی افزایش ایمنی و استحکام بدنه، در تلاش است تا با افزودن تجهیزات بلااستفاده به خودروها، شرایط را برای تولیدکنندگان و همینطور خریداران خودرو سختتر کند.