اخبار و اطلاعیه‌ها

بتن الیافی چیست؟ | کاربردها و مزیت‌ها

بتن الیافی چیست؟ | کاربردها و مزیت‌ها

بتن الیافی یک ماده کامپوزیتی متشکل از مواد فیبری است که یکپارچگی ساختاری آن را افزایش می دهد. این نوع بتن شامل مخلوطی از سیمان، ملات و الیاف مناسب ناپیوسته، گسسته و یکنواخت پراکنده است و در ساخت پل‌های بتنی، فرودگاه‌ها، سازه‌های نظامی، جاده‌سازی و سنگ‌فرش پیاده ‌رو‌ها، ساخت بتن سد، تونل، نیروگاه ها ، پالایشگاه ها، مخازن آب و … کاربرد دارد. الیاف معمولا در بتن برای کنترل ترک خوردگی ناشی از انقباض پلاستیک و خشک شدن انقباض استفاده می شود و می توانند دایره ای یا مسطح باشند و اغلب یک تا سه درصد از حجم کل مخلوط بتن را تشکیل می دهند. الیاف رایج مورد استفاده در بتن مسلح شامل فولاد، شیشه، الیاف مصنوعی و طبیعی می باشد.

بتن تقویت شده با الیاف چیست؟

بتن الیافی (FRC) به بتنی گفته می شود که دارای مواد الیافی برای افزایش دوام و یکپارچگی ساختاری بتن است. FRC دارای الیاف کوچک وکوتاه است که به طور تصادفی جهت گیری شده و در عین حال به طور یکنواخت در سراسر بتن توزیع شده اند. افزودن الیاف فرآیندی است که بتن را تقویت می کند، یکپارچگی و امنیت سازه را تضمین می کند و اساساً چیزی که از واژگونی آسمان خراش ها جلوگیری می کند. الیاف تقویت کننده داخل مخلوط بتن نقش مهمی در افزایش مقاومت کششی و فشاری بتن ایفا می کند. آیا می دانید مقاومت بتن به چه عواملی بستگی دارد؟

ویژگی‌های بتن الیافی

  • دارای مقاومت مکانیکی بالا نسبت به قرارگیری در مواجهه با ضربه
  • استحکام بالا در برابر تنش های ناشی از پدیده خستگی
  • مقاومت بالا در برابر ورقه ورقه شدن و سایش
  • ظرفیت باربری بالا پس از ترک خوردگی
  • مقاومت کششی، برشی و خمشی بالا
  • ظرفیت کششی ایده آل

مزایای بتن الیافی

۱. کاهش انقباض و ترک خوردگی. بتن الیافی همچنین می تواند استحکام کششی را افزایش دهد، مقاومت در برابر ضربه ایجاد کند و به کاهش فضاهای خالی در بتن کمک کند.

۲. جلوگیری از حداکثر خوردگی در سازه های عمرانی

۳. به حداقل رساندن آسیب کاویتاسیون در سازه‌هایی مانند قفل‌های ناوبری، پایه‌های پل‌ها، دریچه‌ها، جایی که جریان‌های با سرعت بالا مواجه می‌شوند.

۴. تقویت یکپارچه بتن و افزایش ظرفیت کرنش، برش و خمش

۵. افزایش قدرت خستگی و چقرمگی حدود ۱۰ تا ۴۰ برابر بتن معمولی

۶. افزایش مقاومت در برابر سایش

۷. افزایش ایمنی

نتیجه گیری

الیاف بتن چیست؟ الیاف یکی از مصالح جدید ساختمانی است که امروزه در صنعت ساختمان‌سازی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. بتن تقویت شده با الیاف به دلیل کاهش زمان ساخت و هزینه های نیروی کار، علاقه فزاینده ای را در بین جامعه بتن به دست آورده است. علاوه بر مسائل مربوط به هزینه، مسائل کیفیت برای ساخت و ساز از اهمیت بالایی برخوردار است و بتن الیافی نیز این الزامات را برآورده می کند. بتن به خودی خود فاقد استحکام کششی بوده و مستعد ترک خوردن است اما وجود الیاف در بتن می‌تواند استحکام کششی را بهبود بخشد و ترک‌خوردگی را در سازه‌های بتنی کنترل کند که اغلب ناشی از انقباض پلاستیک و خشک شدن انقباض است. برخی از انواع الیاف نیز برای مقاوم‌تر ساختن بتن در برابر سایش، ضربه و شکستگی استفاده می‌شوند.

بستر جاده‌ها شهرک خودرویی کاریانا در اهواز، همگام با تکنولوژی نوین بتن‌الیافی

معابر شهرک خودرویی کاریانا، بجای آسفالت با بتن الیافی، اجرا شده است. طول عمر این جاده‌ها حدودا سی سال یعنی سه برابر جاده‌های آسفالتی خواهد بود، در برابر بنزین و گازوییل آسیب نمی‌بینند، رنگ روشن بتن باعث می‌شود گرمای تابش خورشید سوزان اهواز منعکس گردیده و جذب نگردد که طبیعتا چند درجه هوای معابر را خنک‌تر نگه خواهد داشت. گرچه هزینه اجرا جاده با این روش گرانتر است ولی در طولانی مدت، هزینه نگهداری و ترمیم این معابر برای مالکان بسیار کمتر هزینه‌تر و آسانتر خواهد بود. درکنار زیبایی این معابر، آلودگی صوتی کمتر این نوع از جاده در حین تردد، حس و حال جدیدی را به مراجعه‌کنندگان شهرک خودرویی کاریانا منتقل خواهد کرد.

پست قبلی

علائم، دلایل و راه‌های تشخیص خرابی کمک فنر خودرو را بشناسید

پست بعدی

دلایل ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای

دیدگاهتان را بنویسید

کاریانا

 بزرگترین شهرک خودرویی کشور