اخبار و اطلاعیه‌ها

خودروهای دست دوم با چه تعرفه‌ای وارد کشور می‌شوند؟

خودروهای دست دوم با چه تعرفه‌ای وارد کشور می‌شوند؟

علیرغم تمام مخالفت‌ها پیرامون عرضه خودروهای کارکرده به بازار کشور، واردات خودروهای دست دوم با هدف تأمین بخشی از نیاز بازار و همچنین متعادل‌سازی  قیمت خودرو به تصویب رسیده است. در همین راستا، تعرفه واردات خودروهای دست دوم و کارکرده با حداکثر سن ۵ سال به‌تازگی توسط مجلس اعلام شده و به‌زودی شاهد آغاز این فرایند خواهیم بود.

اگرچه فرایند واردات خودروهای نو و دست‌اول به‌کندی پیش می‌رود، ولی از آنجا که ورود خودروهای دست دوم شامل برخی محدودیت‌ها همچون لزوم نماینده رسمی برای ارائه خدمات پس از فروش و همچنین پیروی از استانداردهای ۸۵گانه نمی‌شود، امید است خودروهای کارکرده با سرعت بیشتری وارد شده و در دسترس مشتریان ایرانی قرار گیرد.

مجلس به‌تازگی تعرفه واردات خودروهای دست دوم را اعلام کرده و از این رو می‌توان گفت عرضه خودروهای خارجی کارکرده در بازار تشنه کشور به‌زودی تحقق پیدا می‌کند. بر اساس اعلامیه مجلس، حقوق واردات خودروهای بنزینی بسته به حجم موتور، حداقل ۲۰ و حداکثر ۱۷۵ درصد است.

جدول تعرفه واردات خودروهای دست دوم

نوع خودرو با حجم موتور میزان تعرفه
بنزینی با حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی ۲۰ درصد
بنزینی با حجم موتور بین ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی ۷۰ درصد
بنزینی با حجم موتور بین ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۹۵ درصد
بنزینی با حجم موتور بین ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۱۳۵ درصد
بنزینی با حجم موتور بین ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی ۱۶۵ درصد
بنزینی با حجم موتور بالاتر از ۳۰۰۱ سی‌سی ۱۷۵ درصد

نکته مهم این است که علاوه بر تعرفه‌های گمرکی، هزینه‌ها و در واقع عوارض قانونی دیگری هم شامل حال خودروهای وارداتی دست دوم می‌شود. این عوارض عبارت‌اند از ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده خودرو وارداتی، هزینه نقل‌وانتقال دارایی عوارض شهرداری هنگام پلاک‌گذاری، هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش CIF گواهی اسقاط خودرو، عوارض واردات خودروهای بنزینی یا هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی، عوارض واردات خودروی سواری به میزان ۵ درصد ارزش فوب، ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو برای شماره‌گذاری و غیره.

با وجود این‌همه عوارض، بی‌دلیل نیست خودروهای خارجی در ایران چند برابر قیمت جهانی در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند. با این حال، خودروهای کارکرده ذاتا ارزان‌تر از ماشین‌های دست دوم هستند و به مراتب با قیمت پایین‌تری روانه بازار می‌شوند و می‌توانند بخشی از نیاز متقاضیان را برطرف کنند.

پست قبلی

رونمایی پارس خودرو از کراس اوور DL5

پست بعدی

خرابی ترمز دستی؛ از نشانه‌ها و دلایل تا روش‌های رگولاژ ترمز دستی

دیدگاهتان را بنویسید

کاریانا

 بزرگترین شهرک خودرویی کشور