اخبار و اطلاعیه‌ها

آیا هزینه تولید دناپلاس و BMW واقعا مساوی است؟

آیا هزینه تولید دناپلاس و BMW واقعا مساوی است؟

بررسی ادعای عجیب عضو کمیسیون در مورد تساوی هزینه تولید دناپلاس و BMW

صنعت خودروسازی کشور با اعمال تحریم‌های بین‌المللی وضعیت آشفته و نابسامانی به خود گرفته و در این میان، مسئولین ذی‌ربط کورس اظهار عقیده و ادعاهای عجیب و غریب با یکدیگر گذاشته‌اند. یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس به تازگی، مدعی تساوی هزینه تولید دناپلاس و BMW شده است.

البته این ادعا با ابهامات متعددی همراه است؛ دنا پلاس دقیقا با کدام محصول BMW مقایسه شده؟ آیا منظور قیمت تولید خودرو بوده، یا قیمت تمام شده یا قیمت فروش؟ بد نیست نگاهی به هزینه ساخت دناپلاس بیندازیم تا حالات مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

قیمت کارخانه‌ای دنا پلاس در حال حاضر، یعنی در تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲ حدود ۳۴۹ میلیون تومان و قیمت تمام شده با احتساب کلیه هزینه‌های جانبی حدود ۴۱۰ میلیون اعلام شده است. این ارقام با در نظر گرفتن نرخ فعلی دلار، یعنی ۴۸ هزار تومان، به ترتیب حدود ۷۲۰۰ و ۸۵۰۰ دلار می‌شود. این در حالی است که ارزان‌ترین خودروی بی ام و قیمتی حداقل ۳۰ هزار دلار دارد!

به بیان بهتر، ارزان‌ترین خودروی بی‌ام‌و تقریبا ۴ برابر دنا پلاس قیمت دارد و از این رو می‌توان مهر بطلان بر ادعای عضو کمیسیون صنایع مجلس، مبنی بر تساوی هزینه تولید دناپلاس و BMW زد.

حال فرض را بر این بگیریم که منظور نماینده محترم مجلس، مقایسه قیمت فروش دناپلاس و BMW است. البته خودروهای خارجی تک‌نرخی هستند و تفاوت خاصی میان قیمت کارخانه و قیمت بازار آزاد آن‌ها وجود ندارد. به هر حال، در بازار آزاد امروز (۱۳ تیرماه ۱۴۰۲)، دنا پلاس ۶ دنده توربو با قیمت تقریبی ۷۷۴ میلیون تومان، و دنا پلاس تیپ ۱ دنده‌ای با حدود قیمت ۶۶۰ میلیون تومان معامله می‌شود. این اعداد به ترتیب حدود ۱۶ و ۱۴ هزار دلار هستند که باز هم اختلاف بسیاری با ارزان‌ترین محصول BMW دارند. بنابراین به هیچ نحوی نمی‌توان ادعای تساوی هزینه تولید دناپلاس و BMW را پذیرفت. باید اندیشید که ریشه چنین ادعاهایی از کجا سرچشمه می‌گیرد؟!

پست قبلی

خرابی ترمز دستی؛ از نشانه‌ها و دلایل تا روش‌های رگولاژ ترمز دستی

پست بعدی

علل استارت نخوردن ماشین و نحوه برطرف‌ کردن آن

دیدگاهتان را بنویسید

کاریانا

 بزرگترین شهرک خودرویی کشور